13
Σεπτ.
07

Τι είναι άραγε η συγγραφή, η κριτική θεάτρου,η φωτογραφία…..

Η άποψή μου είναι ότι δεν είναι παρά ένα ταξίδι στο χρόνο, μια συνάντηση , μια διεπαφή με ανθρώπους, με εικόνες, με συναισθήματα. Ακολουθεί μια θεατρική κριτική που έκανα μερικά χρόνια πριν στην Πάτρα για μια πραγματικά εξαιρετική παράσταση. Το κέμενο που ακολουθεί έχει ήδη δημοσιευθεί σε τοπικό περιοδικό της πόλης. Σκοπός της ακόλουθης παράθεσης είναι ότι τα γραπτά μένουν, ενώ η παράσταση ζει και πεθαίνει την ίδια στιγμή. Από μας εξαρτάται αν θα την σώσουμε στη μνήμη μας.

ff1.jpg

«Η πιο δυνατή…..Δεσποινίς Τζούλια του χθες αλλά και του σήμερα.» 

Μια παράσταση, η οποία κατάφερε να ενώσει με ένα μοναδικό τρόπο δυο έργα του Στρίντμπεργκ, την Δεσποινίς Τζούλια και τον μονόλογο της πιο δυνατής, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και στην Πάτρα, από την ομάδα Θεάτρου Πρόσωπα. Η Εταιρία θεάτρου «Πρόσωπα» είναι σήμερα δυο χρονών και έχει στο βιογραφικό της τρεις παραγωγές, το «Αυτό να το κάψεις» του Lanford Wilson και το «teena*brandon*teena». «Η δεσποινίς Τζούλια απουσιάζει» είναι η τρίτη παραγωγή και συναντά μεγάλη επιτυχία

Σε συνάντηση που είχαμε με τους συντελεστές της παράστασης μιλήσαμε για την όλη προσπάθεια αλλά και για τις ανησυχίες τους. Η Βάνα Πεφάνη, η οποία υπογράφει με ευστοχία και τη σκηνοθεσία της παράστασης, σχολιάζει: «Ήταν πολύ δύσκολο, μου έλειπε η εικόνα μου, με βοήθησαν βέβαια κάποιοι συνεργάτες, αλλά παρόλα αυτά είχα και όλη την εύθηνη για το όλο αποτέλεσμα. Αυτό σημαίνει ότι έπαιξα την τελευταία στιγμή. Δεν υπογράφεις σκηνοθεσία αλλά ότι έχεις ευθύνη για τους δυο αυτούς ανθρώπους που σε εμπιστεύθηκαν.»

pef1.jpgΣχολιάζοντας πως προσέγγισε τα πρόσωπα του έργου Η Βάνα Πεφάνη μας είπε: «Στην Τζούλια πάντα μου έφταιγε από τότε που τη διάβαζα στη σχολή, ότι ο τρίτος ρόλος, η Κριστίν ήταν ελλιπής δεν μπορούσα να καταλάβω τι σκέφτεται βαθιά μέσα της αυτή η γυναίκα. Δεν μπορούσα να σκεφτώ, ότι θα κοιμάται», για το λόγο αυτό επέλεξε και τον μονόλογο της πιο Δυνατής σαν μια απάντηση αυτής της γυναίκας. «Επίσης, ο πιο δυνατός ρόλος στην πιο δυνατή είναι το βουβό πρόσωπο, κι όχι αυτή που μιλάει, γιατί πραγματικά δεν μπορεί να καταλάβεις ποια είναι η πιο δυνατή. Αν το πάρεις αυτόνομο. Από ανάγκη δημιουργήθηκε αυτή η συρραφή, ούτε για να εντυπωσιάσουμε, ούτε για να πούμε ότι ανακαλύψαμε την πυρίτιδα, ούτε τίποτα, απλά έγινε από τις ανάγκες της παράστασης».

 Για τον ρόλο που υποδύεται η Βάνα Πεφάνη σχολιάζει: «Η Τζούλια, είναι ένα πλάσμα τόσο μπερδεμένο, όπως και η σημερινή εποχή έχει μπερδεμένους ανθρώπους. Η Τζούλια θα μπορούσε να είναι λεπτεπίλεπτη και να διηγηθεί και αυτή την ιστορία της, συνήθως την βγάζουν τρελή. Δεν είναι έτσι είναι ένας μπερδεμένος άνθρωπος, τραβά ένα ερωτικό παιχνίδι παραπάνω από εκεί που την παίρνει, της γυρίζει μπούμερανγκ, και επειδή δεν ξέρει να χειριστεί τι είναι αυτό που τις έχει συμβεί. Δεν ξέρει να λέει σ’ αγαπώ. Το ίδιο συμβαίνει και σήμερα, μέσα στο μπέρδεμά που ζούμε, δεν μπορούμε να χειριστούμε τα συναισθήματα μας και οι σχέσεις μας έχουν λάθος timing. Αν σου πω σ΄ αγαπώ, εσύ μπορεί να μην είσαι έτοιμος να το δεχθείς και μετά να μου το πεις εσύ και εγώ να έχω φύγει».

Τα μηνύματα βέβαια, τα οποία παίρνει ο θεατής από αυτή την παράσταση είναι πολλά, αρχικά η χρήση του τηλεφωνητή είναι πολυσήμαντη και δείχνει ότι η Τζούλια είναι παρούσα και απούσα ταυτόχρονα. Ταυτόχρονα η χρήση του τηλεφώνου, δείχνει και τη διαχρονικότητα του έργου, αφού βλέπουμε αντίκες και σύγχρονα τηλέφωνα να μπερδεύονται. Ο χρόνος πλέον έχει αποκτήσει μια άλλη διάσταση. Επίσης ο χώρος αν και είναι μικρός ωστόσο τον άνοιξε τόσο η σκηνοθεσία ώστε είδαμε τον εξωτερικό χώρο, με ήχους, με σκιές, με ζωντανές περιγραφές.

pef2.jpgΤο έργο θέτει και ένα ερώτημα το ζήτημα του θανάτου. Η Τζούλια αυτοκτονεί, πάει ταξίδι, μένει. Δεν το ξέρουμε το τέλος μένει ανοικτό,  «με τη Τζούλια έχω πολλές διαφωνίες, και η πιο βασική είναι ότι αυτοκτονεί. Δεν πιστεύω στην αυτοκτονία. Μ αρέσει πάρα πολύ η ζωή, φοβάμαι τον θάνατο. Η πρώτη μου σκέψη ήταν ότι πάει ταξίδι». Το θάνατο μπορεί να τον δει μόνο σαν ευτυχία, σαν ένα ταξίδι, μια καινούργια ζωή.Αν θα θυσίαζαν κάτι για αυτό που κάνουν σήμερα, οι απαντήσεις τους ήταν διαφορετικές, η Βάνα Πεφάνη(Τζούλια) έχει θυσιάσει πολύ από την προσωπική της ζωή. «Θέλω να ταξιδεύω, να τεμπελιάζω, να περνάω καλά. Να περνάω περισσότερο χρόνο με τους φίλους μου. Βέβαια αν μου ζητούσαν να θυσιάσω κάτι πολύ σοβαρό για το θέατρο δεν θα το έκανα. Κανέναν άνθρωπο που αγαπάω δεν θα θυσίαζα για το θέατρο, θα το παράταγα». Από την άλλη η Άντρια Ράπτη (Κριστίν) πιστεύει ότι δεν είναι θυσία αφού αγαπά αυτό που κάνει, «Αν βέβαια έρθει η στιγμή που θα πρέπει να αποφασίσω ή το ένα ή το άλλο, τότε θα το σκεφτώ»

Ο Αιμίλιος Χειλάκης (Ζαν) λατρεύει αυτό που κάνει σήμερα «Είμαστε άνθρωποι που αγαπάμε τη δουλειά μας και είμαστε ειλικρινείς, αφιερώνουμε πάρα πολύ χρόνο σε αυτό και προτείνουμε πράγματα, κάνουμε πειραματισμούς όχι όμως και πειραματικές παραστάσεις. Βάζουμε το μικρό μας λιθαράκι. Αυτό θα ενοχλήσει πολλούς, ξαφνικά στα 30 μου με αντιμετώπισαν σαν θιασάρχη., κι όταν αυτός είναι φίλος σου αυτό είναι άλλο. Είναι το πράγμα που αγαπώ περισσότερο από όλα στη ζωή μου, αυτή την προσπάθεια που κάνουμε».

Η Βάνα Πεφάνη (Τζούλια) μιλώντας για παράσταση είπε ότι είναι μια ζωντανή μιάμιση ώρα. «Η απογευματινή παράσταση τελείως διαφορετική από τη βραδινή, στην απογευματινή παράσταση «έχεις τις γιαγιάδες που τις ακούς αυτός είναι πάρα πολύ καλός, και αυτή, λειτουργούν αυθόρμητα και αυτό σημαίνει κάτι». Στην διάρκεια της παράστασης δίνεται ένα χαστούκι στον Αιμίλιο Χειλάκη (Ζαν) από την Βάνα Πεφάνη, σχολιάζοντας ότι αυτό δεν μπορεί από τόσο κοντινή απόσταση να είναι ψεύτικο. Στο σημείο αυτό, ο Αιμίλιος Χειλάκης είπε χαμογελώντας, «Έχω φάει συνολικά 140 περίπου χαστούκια».

Σε ερώτηση για το πώς βρίσκουν το κοινό της Πάτρας, απάντησαν ότι είναι δύσκολο και επιλεκτικό. «Είναι το κοινό που θα φροντίσει να έχει εισιτήριο για την παράσταση δεν τρέχει την τελευταία στιγμή. Το χειροκρότημα αυτού του κοινού είναι αυτό ακριβώς που έχει νιώσει.». (Άντρια Ράπτη). Επίσης συμφώνησαν ότι η Πάτρα με τα βήματα που έχει κάνει τα τελευταία χρόνια μπορεί να δημιουργήσει το κρατικό θέατρο νοτίου Ελλάδος, και το αξίζει. Αναφορικά με το που θα παρουσιαστεί μελλοντικά η παράσταση, πρώτος σταθμός της θα είναι μετά το Πάσχα, η Θεσσαλονίκη.Ολοκληρώνοντας στο ερώτημα ποια ευχή θα έκαναν αν μπορούσε να πραγματοποιηθεί, η Βάνα Πεφάνη μας είπε χαρακτηριστικά «Να σταματήσει ο πόλεμος τώρα, η μάλλον να γυρνούσαμε δέκα μέρες πριν και να μην είχε συμβεί τίποτα.» Η ευχή της, ευχή όλων μας. 

Ταυτότητα της παράστασης:Μετάφραση: Μαργαρίτα Μέλμπεργκ (Δεσποινίς Τζούλια), Άννα Παπαφίγκου (Η πιο δυνατή) – Προσαρμογή:Ομάδα Πρόσωπα – Σκηνοθεσία: Βάνα Πεφάνη – Σκηνική Επιμέλεια: Γιώργος Γαβαλάς – Επιμέλεια Κουστουμιών: Γιάννης Παπαδόπουλος – Επιμέλεια Κίνησης: Κυριάκος Κοσμίδης – Μουσική: Γιώργος Σπανός – Φωτισμοί: Ευγένιος ΔιονυσόπουλοςΔιανομή:Ζαν: Αιμίλιος Χειλάκης – Τζούλια: Βάνα Πεφάνη – Κριστίν: Άντρια Ράπτη

by Anna R.

Advertisements

2 Responses to “Τι είναι άραγε η συγγραφή, η κριτική θεάτρου,η φωτογραφία…..”


  1. 1 Μαρία
    Οκτώβριος 30, 2007 στο 6:05 μμ

    Συγχαρητήρια στον ΑΙΜΙΛΙΟ ΧΕΙΛΑΚΗ!!!

  2. Οκτώβριος 30, 2007 στο 11:39 μμ

    Να σαι καλά Μαρία Καλώς ήρθες!


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Blog Stats

  • 143,698 hits
Σεπτεμβρίου 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Αυγ.   Οκτ. »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Σελίδες

Top Clicks

  • Κανένα

Αρέσει σε %d bloggers: